Asteroid vlečený Zemí

Snímek asteroidu z družice WISE. Zdroj: Spacespin.org.

Nedávno objevený blízkozemní asteroid 2010 SO16 se ukazuje být velmi neobvyklým. Přinejmenším z hlediska dráhy. Většina blízkozemních asteroidů má excentrickou dráhu ve tvaru elipsy nebo ve tvaru vejce. Tento asteroid se však pohybuje po téměř kruhové dráze velmi podobné dráze Země. Nepřibližuje se k žádné jiné planetě. Planetka o rozměrech 200 až 400 metrů se pohybuje v blízkosti Země, ale nikdy se k ní nepřiblíží na méně, než asi 19 miliónů kilometrů (Země je od Slunce vzdálena 150 miliónů kilometrů).

„Planetka se důsledně vyhývá Zemi,“ říká Apostolos „Tolis“ Christou, který, společně s Davidem Asherem z Hvězdárny v Armagh v Severním Irsku, analyzoval dráhu asteroidu poté, co byl asteroid na podzim 2010 objeven na infračervených snímcích z družice WISE. „Planetka setrvávala na této dráze několik set tisíc let, přesto se nikdy nepřiblíží k Zemi na menší vzdálenost, než 50násobek vzdálenosti Měsíce od Země.“

Asteroid 2010 SO16 a Země obíhají po podobných drahách kolem Slunce. Ale při pohledu ze Země, 2010 SO16 postupně vykresluje podivnou křivku v prostoru. S periodou 175 let se přesouvá z jednoho konce podivné trajektorie na druhý.

Asteroid je jeden z několika, které se pohybují po podivné dráze vzhledem k Zemi. Jakmile se asteroid příliš přiblíží k Zemi, gravitace Země způsobí, že asteroid se dostane na dráhu s větší vzdáleností od Slunce, v důsledku čehož zaostává za Zemí, protože i jeho oběžná doba kolem Slunce je delší než oběžná doba Země (jeden rok). Naopak, když Země asteroid časem „dohoní“, gravitace Země přinutí obíhat asteroid po dráze bližší ke Slunci, tedy rychleji než Země. Asteroid proto nikdy úplně nedohoní, ani Země nedohoní asteroid. Tento efekt praku vede k tomu, že asteroid při pohledu ze Země opisuje zvláštní dráhu, která vypadá přibližně jako neúplná kružnice. Asteroid potřebuje 175 let k tomu, abyse dostal z jednoho konce dráhy na druhý. Je tak zvláštním způsobem vlečený Zemí.

„Původ tohoto objektu by se mohl ukázat velmi zajímavým,“ říká Amy Mainzer z NASA/JPL, vedoucí NEOWISE, což je součást programu družice WISE zaměřená na hledání komet a planetek.

Projekt NEOWISE dokončil svoji kompletní přehlídku sluneční soustavy začátkem února 2011. Data týkající se drah asteroidů a komet shromážděná projektem, včetně blízkozemních planetek, katalogizuje Minor Planet Center, součást IAU na Smithsonian Astrophysical Observatory v Cambridge, ve státě Massachussets.

Zdroj: Las Cumbres Observatory, Faulkes Telescopes